חדש בישראל: רנטגן ואולטרסאונד עד הבית

בדיקת רנטגן

במקום להטריח אל קופת החולים או בית החולים את החולה או הקשיש הרתוקים לביתם, חברת MEDIX at HOME משגרת אליהם תוך 24 שעות טכנאי ומכשור מתקדם. התוצאות, כולל הפענוח, נשלחות דיגיטלית ישירות אל המטופל

שירותי הרפואה ניתנים באופן מסורתי בקופות ובבתי החולים, אולם בשנים האחרונות הולך ומתרחב השימוש בשירותי Home care(שירותי רפואה בבית), הניתנים בביתו של המטופל שמחמת מגבלות שונות נבצר ממנו לצאת מביתו. זאת, עקב עליית הגיל הממוצע של אוכלוסיית העולם, ורצונם של האנשים להישאר עצמאיים ולשמור על אורח חייהם הרגיל. ברחבי העולם כבר החלו גופים ממלכתיים וחברות ביטוח להכיר בטיפולים אלו כחלופה לטיפול המסורתי, ולוּ בשל עלויותיהם הנמוכות יותר לעתים קרובות בהשוואה לעלויות הטיפולים והאשפוזים במכונים ובבתי החולים.

בישראל, לפי דוחות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ישנם כיום כ-800 אלף מוגבלים המרותקים לביתם במידה כזו או אחרת. קופות החולים מודעות לכך, וכבר מציעות מספר פתרונות Home care לאנשים אלו כגון ביקור אחות לשם לקיחת דגימות למעבדה, טיפולים כימותרפיים בבית ועוד. בד-בבד, למקרים שמצריכים תחילה צילומי דימוּת (רנטגן או אולטרסאונד) לפני הטיפול לא נמצא עד כה מענה. לאנשים אלו כמו-גם לקרוביהם מדובר בטרחה רבה של התניידות אל המכון המתאים, וכבר שנים שרדיולוגים (אנשי הדימות) דנים בצורך לאפשר למוגבליםHome care גם בתחום זה.

לא עוד. ההתפתחות הטכנולוגית המהירה ב-5 השנים האחרונות אפשרה את שלושת המרכיבים הנחוצים לכך: הקטנה ומזעור של מכשירים אלקטרוניים, כוח מחשוב גדול, והתפתחות ניכרת של רשתות הסלולר והאינטרנט. בהתפתחות זו הבחין ד"ר צבי אלון, רדיולוג ומומחה להדמיה אבחנתית, שנתקל בבני משפחה קרובים אשר נזקקו לבדיקת רנטגן או אולטרסאונד, אך למרות שהיו מרותקים לביתם מסיבות שונות נאלצו להיעזר באחרים על-מנת להגיע לקופת החולים, ובתוך כך להמתין שעות ארוכות בתור למכון.

"אחרי תקופה מסוימת הבנתי שקיים צורך כזה", מספר אלון, "גם כי הייתי הרופא המטפל בחלק מהמקרים, הצעתי לחברִי חנן הכהן לבדוק אם אנחנו יכולים ליצור כזאת מערכת". התוצאה: חברת MEDIX at HOME המביאה שירותי הדמיה עד לבית המטופל. מדוברבבדיקות אולטרסאונד ובצילומי רנטגן חזה, עמוד שדרה ואגן המבוצעים על-ידי צוות הכולל טכנאי רנטגן או אולטרסאונד, ובאמצעות מכשור נייד מהמתקדמים מסוגו בעולם. השירות הייחודי חוסך את הצורך בניודו של המטופל; בזמן ההמתנה הממושך לבדיקה, לביצועה ולפענוחה, כאשר תוך 24 שעות מועבר אל הנבדק פענוח של הממצאים בידי רופא מומחה בתחום ההדמיה; והוא אף מספק ייעוץ רפואי לאחר הפענוח.

לדברי אלון, "לאחר שחיפשנו במשך חודשים, מצאנו מכשיר שהוא תואם FDA ועומד בכל התקנים המחמירים. הוא פולט קרינה נמוכה יותר, ומעבר לשני מטרים אין שום קרינה – לא ישירה ולא קרינת פיזור. בנוסף, בגלל המיניאטוריזציה של המכשירים, המכשיר בעל מלוא היכולת לבצע את כל הצילומים האפשריים, והכי חשוב – הוא מובילי בזכות משקלו הנמוך: בעוד המכשיר בבתי החולים שוקל כ-600 ק"ג, מכשיר מובילי שוקל כ-60 ק"ג ומתקפל כמו מזוודה.

במקביל, ההתפתחות הדיגיטלית ברשתות הסלולר והאינטרנט מאפשרת צילומים בצורה דיגיטלית. כלומר, החלק הקולט במכשיר הוא דיגיטלי לחלוטין, מה שמאפשר להעביר תוך שנייה את הצילום אל הרדיולוג במייל, ב-SMS או בפקס, או להעלות אותו תוך 20 שניות ישירות לאתר אינטרנט מאובטח – והכל באיכות זהה לזו של צילום רנטגן רגיל".

יחד עם הכהן, שותפו ומנהל החברה, הקים אלון את MEDIX at HOME בתחילת 2015, וזה כ-3 חודשים היא מעניקה את שירותיה. המחיר, כמה מאות שקלים, תלוי במרחק אל בית המטופל, כאשר הפרישה היא בין באר שבע לכרמיאל . מאחורי ד"ר אלון, בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, 20 שנות ניסיון בתפקידי הדמיה, בין השאר כרופא בכיר באסף הרופא וכמנהל הדימות של קופת חולים מאוחדת. כיום, במקביל לתפקידו כמנהל מחלקת הדימות של החברה, הוא משמש כמנהל הדימות של בית חולים משגב לדך בירושלים. לצידו פועל מנַהל מכוני הרנטגן וממונה בטיחות הקרינה אלכס אהרונסון, מוסמך בטיחות קרינה בעל למעלה מ-30 שנות ניסיון, יחד עם טכנאֵי רנטגן ואולטרסאונד המתמחים בכל סוגי הבדיקות.

"הקמת החברה באה מתוך צורך וחזון", אומר אלון, "ומטרתנו היא לשרת אוכלוסייה גדולה מאוד בישראל, אוכלוסייה שקטה של אנשים מבוגרים שהניידות קשה להם ביותר אבל הם צריכים הדמיה. כיום לא ניתן לבצע רפואה ביתית ללא הדמיה. אחרי הכל, נחוץ צילום כדי לראות אם לחולה יש דלקת ריאות או שמא קרה משהו אחר. הייתה לנו אישה עם אלצהיימר במושב בצפון, שלא יכלה להביע את עצמה אבל במשפחתה ראו שינוי ניכר בהתנהגות והרגישו שמשהו לא בסדר. אחרי שעשינו לה צילום של האגן והבטן, התברר שהיא פשוט שברה איכשהו את פרק הירך. כלומר, לפעמים המענה הוא שאין לנבדק כלום, ואז נחסכים ממנו הביקור והטרטור בחדר המיון, ולפעמים אתה נתקל במקרה שמצריך טיפול מיידי".

איפה אתה רואה את MEDIX at HOME בעוד כמה שנים?

"היעד שלנו הוא שלא נפעל כחברה פרטית אלא בשיתוף קופות החולים, אבל הדבר צריך להיות מוכר על-ידי המדינה כצורך אמיתי. כמו כל דבר בישראל, הצרכים מגיעים מהשטח ולאחר מכן המדינה נכנסת לעניינים. להפתעתנו, גם משרד הבריאות נרתם במלוא המרץ לכך. השר הנוכחי תומך בגישת ה-Home care, שהפתרון האמיתי ביותר לאנשים הוא בביתם, במקום הנוח שלהם. בית חולים מתאים לדברים רבים, ויש טיפולים שאי אפשר לתת בבית, אבל יש שיעור לא מבוטל של טיפולים שאפשר לקבל בבית ולשם כך נדרשים להתקיים כמה תנאים. אחד מהם הוא ההדמיה הביתית.

"לפחות בשתי קופות חולים יש כבר נטייה לסייע למטופלים בסבסוד הצילומים. הבעיה היא ביתר הקופות, שטוענות כי מאחר שזהו שירות חדש המדינה צריכה לממן אותו. אנחנו מצידנו מתחייבים לזמינות של תוך 24 שעות, ובכדי לעמוד בכך נוסיף במידת הצורך מכשירים או טכנאים. מאידך, אין לנו עניין שכל דיכפין יבקש בדיקה, אלא רק לאוכלוסייה נזקקת ובאינדיקציה הנכונה. לפני כל בדיקה אנחנו דורשים הפניית רופא, כשבנוסף עוברות הבקשות לאישורי כמנהל הרפואי – ומסיבה פשוטה: לא נשלח טכנאי על איזושהי בעיה שלא נוכל לתת לה פתרון, או שהיא לא הבדיקה הנכונה למקרה הספציפי, ואם בדיקה נשמעת דחופה מאוד – אנחנו ממליצים למטופל לגשת ישירות למיון".

ספרו לנו מה אתם חושבים:

להזמנת בדיקה בביתך, חייגו 4550* או פנו בטופס:

עקבו אחרינו בפייסבוק

מאמרים אחרונים